Firmowe auto to marzenie wielu osób. Nic dziwnego, że wiele przedsiębiorstw udostępnia swoim pracownikom specjalnie przygotowaną dla nich flotę. Łatwiejsze dojazdy do pracy, a także możliwość użytkowania pojazdu do celów prywatnych to tylko niektóre z wielu plusów, jakie dostrzegają zatrudnieni. Niestety – częste trasy między miastami mogą skutkować także kolizją lub wypadkiem. Co zrobić w sytuacji, kiedy auto nie nadaje się do naprawy i trzeba je zezłomować?
Jakie kroki trzeba podjąć, aby zezłomować auto należące do firmy?
Można wyodrębnić kilka etapów w procesie złomowania samochodu firmowego. Każdy z nich jest ważny, a przestrzeganie go pozwoli pozbyć się wraku zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Ocena stanu technicznego pojazdu – zanim przystąpimy do formalności związanych z zezłomowaniem samochodu firmowego, konieczne jest dokładne zbadanie jego stanu technicznego. W niektórych przypadkach naprawa i odnowienie auta może być bardziej opłacalne niż kasacja. Dlatego ważne jest, aby przeprowadzić rzetelną ocenę kosztów naprawy w porównaniu z potencjalną wartością rynkową pojazdu w zaufanym warsztacie.
- Zgromadzenie dokumentacji auta i danych właściciela – kolejnym krokiem jest zebranie pełnej dokumentacji dotyczącej samochodu firmowego. Obejmuje ona oryginalny akt rejestracyjny, dowód zakupu, a także wszelkie dokumenty potwierdzające przeprowadzone naprawy czy modyfikacje, np. w ASO (autoryzowanej stacji obsługi). Ponadto, konieczne jest przygotowanie dokumentów związanych z potwierdzeniem tego, że samochód należy do firmy.
- Skontaktowanie się ze stacją demontażu pojazdów – zgodnie z polskim prawem, złomowanie samochodu firmowego musi być dokonane przez autoryzowany punkt kasacji aut, np. takie jak CABAN RECYKLING w Łodzi, który dysponuje odpowiednimi certyfikatami i spełnia wszelkie wymogi prawa dotyczące ochrony środowiska.
- Procedura przekazania pojazdu do demontażu – po wybraniu odpowiedniego zakładu demontażu, należy dostarczyć samochód wraz z pełną dokumentacją. Przed przystąpieniem do kasacji, pracownicy punktu dokładnie sprawdzą, czy wszystkie dokumenty są w porządku. Następnie rozpocznie się proces demontażu auta obejmujący wyjęcie i zabezpieczenie niebezpiecznych substancji, takich jak oleje czy płyny chłodzące, wycięcie katalizatora, wiązki samochodowej, filtrów FAP i DPF oraz innych części nadających się do recyklingu.
- Wyrejestrowanie samochodu z systemu – po zezłomowaniu samochodu, konieczne jest wyrejestrowanie go z systemu komunikacyjnego. Warto skonsultować się z odpowiednim organem administracyjnym, aby uniknąć ewentualnych problemów związanych z rejestracją i uniknąć wszelkich opłat czy kar.